René Magritte (naam van de oude site van Jette van het UVC Brugmann) werd geboren te Lessines in 1898. Uit zijn kinderjaren treden er twee gebeurtenissen op de voorgrond :
In 1914 ontmoet Magritte Georgette die, acht jaar
later, zijn echtgenote en zijn muze zou worden.
Hij studeert schilderkunst aan de Academie
voor Schone Kunsten van Brussel.
Zoals een auteur foutloos leert te schrijven teneinde vrij te zijn van elke
technische druk leert Magritte te schilderen.
Hij interesseert zich voor de kubistische en de futuristische stijl doch
legt er zich niet op toe. Zijn ontdekking van het œuvre van De Chirico
is een ware openbaring. Hij heeft het gevoel dat zijn schilderijen, vooral
"Le chant d'amour", tot de poëzie behoren en gaat vanaf dat
ogenblik zijn doeken van een dichterlijke toets voorzien.
Hoewel hij afkomstig was van Henegouwen, verbleef Magritte het grootste deel
van zijn leven in Brussel, waar hij van 1915 tot zijn dood in 1967, niet
minder dan zeven verblijfplaatsen had in het noorden van de agglomeratie,
in Laken, in Jette vervolgens in Schaarbeek.
Zijn werken zijn raadselachtig en berusten op droombeelden : een schoorsteen
waaruit een trein komt, verstijfde voorbijgangers met vilthoed die wegvliegen.
Aanleunend bij de Belgische surrealisten, vertrekt hij in 1927 naar Parijs
naar de leden van deze stroming, waaronder André Breton. De ontmoeting
is uiterst teleurstellend en Magritte zal België niet meer verlaten,
hetgeen hem niet zal verhinderen een internationaal succes te boeken.
Zijn oeuvre brengt inderdaad een grotere omwenteling met zich mee dan op
het eerste gezicht lijkt : het beeld weerspiegelt de werkelijkheid niet,
het is een illusie, een nutteloze schijn... Dit is in elk geval de boodschap
die hij op een ironische tint via zijn doeken wil overbrengen. Magritte illustreerde
eveneens "Les nécessités de la vie" van Paul
Eluard en "Les
chants de Maldoror" van Lautréamont.
Hij overlijdt in 1967 nadat hij meer dan duizend doeken heeft geschilderd.
De
periode die René Magritte in de Esseghemstraat te Jette doorbracht,
het enige adres dat toegankelijk is voor het publiek, is de meest boeiende
om de kunstenaar te leren kennen.
Wanneer hij zich op 31-jarige leeftijd met
zijn echtgenote Georgette in deze woning installeert, wordt hij gewaardeerd
en gesteund door enkele zeldzame ingewijden en moet hij zich, naast zijn schilderwerk,
ook toeleggen op publicitaire activiteiten. Vierentwintig jaar later is het
een geconsacreerde kunstenaar die dit adres verlaat en die weldra een echte
beroemdheid zal worden.
Ondertussen
zal hij in de Esseghemstraat bijna de helft van zijn œuvre
gerealiseerd hebben, met de steun van zijn surrealistische bondgenoten die
van het huis hun hoofdkwartier gemaakt hebben.
Gedurende deze periode zal Magritte
zich wijden aan onuitgegeven experimenten met vorm en kleur, welke zijn "Vache
periode" en zijn "Renoir
periode" kenmerken, en zal hij tijdschriften ontwerpen zoals "La
carte d'après nature". Nog in de Esseghemstraat zal hij een
aantal van zijn meesterwerken realiseren zoals "L'empire des lumières", "La
Condition humaine" of "La durée poignardée"...
De schilderijen van René Magritte behoren tot de bekendste en de meest geheimzinnige kunstwerken van de twintigste eeuw. Schoenen worden omgevormd tot voeten, een pijp mag geen pijp meer zijn, een azuurblauwe hemel en witte wolken overheersen een nachtlandschap, een locomotief verschijnt plots uit een schoorsteen... Wie van ons, verrast door de magische werkelijkheid van deze werken, heeft er niet met verbijstering de geheimzinnige keerzijde van zijn eigen leefwereld ontdekt ? Tot op vandaag wekken deze beeldrijke raadsels nog evenveel nieuwsgierigheid en vragen op dan zeventig jaar geleden.
Het Magritte Museum is aan de Esseghemstraat gesitueerd (in de woning te Jette waar de schilder verbleef van 1930 tot 1954). De Stichting Magritte, opgericht op initiatief van Charly Herscovici
en talrijke amateurs van het œuvre van René Magritte, ging van
start op 5 februari 1998 in Brussel.
Deze vzw waakt over het voortbestaan en de bescherming van de werken en de
faam van René Magritte. Zij waakt over de uitstraling van de schilder
en zijn œuvre in België en in de hele wereld.
Sinds haar oprichting
kende de Stichting Magritte een zeer intense activiteit dankzij het dynamisme
van haar leden. In slechts enkele jaren tijd slaagde zij er in een reeks assen
te creëren waarrond zij thans
haar acties bundelt.
Op het vlak van de uitstraling van de kunstenaar neemt
zij deel aan de opzet van talrijke tentoonstellingen doorheen de wereld. Zo
steunde zij in 1998 de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van Brussel tijdens
hun indrukwekkende tentoonstelling georganiseerd ter gelegenheid van de honderdjarige
viering van de geboorte van René Magritte.
Sindsdien verleende zij
haar steun aan belangrijke tentoonstellingen zoals deze van het Louisiana
Museum of Modern Art te Kopenhagen (augustus-november 1999), de Scottish
National Gallery of Modern Art van Edinburg (december 1999-maart 2000) of nog van het
San Francisco Museum of Modern Art (mei-september 2000). In Rome nam de Stichting
Magritte voor de eerste maal de verantwoordelijkheid op zich voor de volledige
organisatie van een tentoonstelling rond de schilder. Deze opende haar deuren
op 16 maart 2001 in aanwezigheid van Hare Majesteit Koningin Paola.
De Stichting wenste eveneens haar ervaring in te zetten bij de huldiging van
Magritte in het Casino van Knokke. (juni-september 2001)
Op het vlak van de bescherming van het kunstwerk werd een legaliseringscomité van de werken van René Magritte opgericht te Brussel op 30 maart 2000 onder het toezicht van de Stichting Magritte. Dit initiatief beoogt de vrijwaring van het kunstwerk en de continuïteit van het reusachtig werk dat de auteurs van de catalogus hebben verzet. Dit comité dat twee maal per jaar vergadert, is samengesteld uit de leden van de beheerraad van de Stichting en uit externe experts.
Op het vlak van de research nam de Stichting Magritte deel aan de oprichting van een Onderzoekscentrum René Magritte in de Vrije Universiteit van Brussel. Dit Centrum beoogt voornamelijk het bevorderen van de research rond Magritte door het uitgeven van doctoraatsthesissen, symposiumverslagen en correspondenties en het verzamelen en ontwikkelen van de geschreven en visuele archieven.
Op pedagogisch vlak ontwikkelt de Stichting Magritte thans verschillende projecten zoals het creëren van een website, uitgaven bestemd voor kinderen en een prijs René Magritte die de band zal scheppen tussen de literatuur en de plastische kunst.
De Stichting Magritte zal in de toekomst haar actie in deze domeinen verder zetten terwijl nieuwe onderzoeksgebieden niet uit de weg zullen worden gegaan.