De sociale dienst staat de patiënten bij op sociaal-relationeel, administratief en financieel vlak tijdens hun verblijf in het UVC Brugmann. Diensthoofd Berlinde Tillie legt uit hoe de dienst te werk gaat.
Een oudere patiënt komt op spoedgevallen met twee gebroken
polsen. Enkele uren later zijn de
polsen gespalkt, en mag hij terug naar
huis. Maar dan blijkt dat hij niemand
heeft die hem kan helpen – met twee
gespalkte polsen zal hij zich nochtans
moeilijk alleen kunnen behelpen. De
sociale dienst van het ziekenhuis wordt
gebeld en zoekt, samen met de patiënt,
naar een oplossing.
"Een banaal voorbeeld, maar het geeft wel een beeld van
wat wij doen", steekt Berlinde Tillie, het
diensthoofd van de sociale dienst, van
wal.
"Grosso modo komt het er op neer
dat wij de patiënten tijdens hun verblijf
in het ziekenhuis helpen om de juiste
sociale of financiële omkadering buiten het ziekenhuis te vinden. Vaak kunnen
we pas na het administratieve luik aan
de 'sociale dienstverlening' beginnen."
Sociaal aspect op de eerste plaats
De essentie van het maatschappelijk werk is het sociaal-relationeel aspect, zo vindt Berlinde Tillie. "Elke dag merken we dat zeer veel mensen geïsoleerd leven en eenzaam zijn. De essentie komt vaak op hetzelfde neer: ze willen hun verhaal kwijt, ze willen vertellen wat er misloopt in hun familie of omgeving. Hun hospitalisatie versterkt vaak deze problematiek. Wij bieden hen een luisterend oor en zoeken samen naar een oplossing."
Concrete hulpbehoeften
In tweede instantie distilleert de sociaal
werker uit het verhaal van de patiënt een
of meerdere concrete hulpbehoeften.
In functie daarvan wordt een externe
hulporganisatie gezocht die de patiënt
in die behoefte kan helpen. Deze taak
omschrijft Berlinde Tillie als de administratieve en informatieve pijler. "De hulporganisatie buiten het ziekenhuis kan de
federale overheid zijn voor een pensioen,
de mutualiteit voor een Omnio-statuut,
een thuiszorgdienst, een woon- en zorgcentrum, een dagcentrum, een zelfhulpgroep, een psychiatrische opvolging,
Fedasil, opvolging van chronische patienten, terminale levensbegeleiding… Veel patiënten zijn niet op de hoogte welk
sociaal vangnet er bestaat. Op internet
staat weliswaar ontzettend veel informatie, maar ze kunnen vaak nog een gespecialiseerde 'mensenhand' gebruiken om
het juiste spoor te vinden."
Financiële pijler
Het leeuwendeel van de aandacht van
de sociale dienst gaat vaak naar de
derde pijler, het financiële aspect. "Veel
liever zouden wij meer tijd besteden
aan de psychosociale opvang. Maar met
27 medewerkers voor 854 bedden zijn er
weinig andere opties. De ziekenhuisdirectie levert heel wat inspanningen om voor
meer medewerkers te zorgen. Wij merken
bovendien dat een groter aanbod van
onze dienst tot nog meer vragen leidt."
Het financiële aspect bestaat voor het
grootste deel uit het opmaken van patientendossiers. Er worden fotokopieën
gemaakt van identiteitskaarten, huurovereenkomsten, juridische documenten… Zo worden dossiers opgesteld met het vooruitzicht van tussenkomst van het OCMW
voor prestaties aan mensen die hun
ziekenhuiskosten eigenlijk niet kunnen betalen. Elke dag krijgt de sociale dienst
een lijst van mensen die opgenomen zijn,
of een arts geconsulteerd hebben, en van
wie de papieren van het ziekenfonds of
het OCMW niet in orde zijn.
Op vraag van patiënt of van een medische dienst
Daarnaast kan de sociale dienst ook tussenkomen op vraag van de patiënt, van de familie, of de medische dienst waar de patiënt verzorgd wordt. Ook de twee intercultureel bemiddelaars kunnen op die manier ingeschakeld worden. Berlinde Tillie: "Jammer genoeg blijven er een aantal patiënten over die we niet bereiken en voor wie dat nochtans nodig zou zijn. De reden kan bijvoorbeeld zijn dat ze niet zelf om onze hulp vragen. Bovendien is het niet altijd zichtbaar of mensen onze hulp nodig hebben." Er wordt vaak veel van de sociale dienst verwacht, maar dat blijkt niet altijd haalbaar. Berlinde Tillie: "Wij kunnen geen witte konijnen uit onze hoed toveren. De problemen slepen vaak al jaren aan. Ze vallen niet op te lossen in enkele dagen tijd."
Streven naar holistische aanpak
Bij de hulpverlening aan de patiënt vindt
Berlinde Tillie een holistische aanpak zeer
belangrijk. Verpleegkundigen, artsen, cultureel bemiddelaars en sociaal werkers
moeten daarom nauw samenwerken.
"Als het met een patiënt fout loopt, loopt
het vaak op verschillende vlakken fout.
Tussen zijn medische en sociale problemen staan geen waterdichte schotten."
In het UVC Brugmann worden reeds in
een aantal diensten teamvergaderingen georganiseerd. "De informatie van
de sociale dienst kan tot meer begrip
voor de patiënt leiden. Als iemand zijn
persoonlijke hygiëne verwaarloost, kan
dat bijvoorbeeld komen doordat hij de
trap naar boven, naar de badkamer niet
meer op kan. Omgekeerd kunnen verpleegkundigen wijzen op het belang van
medicatietrouw, wat de sociale dienst
van het ziekenhuis er toe kan aanzetten
om een thuiszorgdienst te contacteren.
Met teamwerk kan je een patiënt op een
optimale manier verder helpen."
Auteur : Pieter Segaert
Bron : Osiris News
(nr
21, december 2010-februari 2011)