Een nieuwe logo, een nieuwe visuele identiteit...
Om haar evolutie kracht bij te zetten heeft het UVC Brugmann haar visuele identiteit opgefrist door middel van een nieuwe logo (ontworpen door PureLab).
De volgende karakteristieken worden gemarkeerd in de grafische expressie (kleuren, typografie, symbool) van het nieuwe logo :
- Ernstigheid en betrouwbaarheid, wetenschappelijk mar toch menselijk perspectief
- Uitnodigend, geruststellende en warm karakter
- Noties van interdisciplinariteit, onderlinge afhankelijkheid en multiculturalisme
- Moderne en luchtige aspect, zonder gebruik van te veel snel achterhaald effecten
- Innovativiteit
Het nieuwe logo was ook bedoeld om blijk te geven van dynamisme en beweging.
Er is dus ook een geanimeerde versie (overzicht hier tegenover).
:: Een modern en multicultureel
ziekenhuis met verschillende sites :: Het oude logo van het UVC Brugmann is al meer
dan tien jaar oud. Sommigen vonden dat het er
ietwat ouderwets uitzag, door zijn typisch 20ste
eeuwse esthetische kenmerken: koude, zeer contrastrijke
kleuren (blauw en groen) en een grote, hoekige 'H'. Kortom,
het logo paste niet met de gebouwen die Victor Horta een
eeuw geleden ontwierp. Bovendien verwees het logo – door
de bomen – alleen naar het Horta-park. Hierdoor was de referentie naar de andere sites die vandaag samen met die van
Laken het UVC Brugmann vormen, ver zoek.
Een debat voeren over een nieuw logo is niet gemakkelijk. Het
is immers een per definitie niet-expliciet symbool dat bij iedereen andere associaties en gevoelens oproept. Over smaken en
kleuren valt nu eenmaal niet te twisten…
Er werd beslist om raad te vragen aan verschillende grafici.
Uiteindelijk viel de keuze op het ontwerp van de firma PureLab,
waarover de grootste consensus bestond. Het nieuwe logo
moet diverse kenmerken en waarden van de instelling uitstralen: een modern, multicultureel ziekenhuis met verschillende
sites. Een ziekenhuis dat resoluut gericht is op wetenschappelijke vooruitgang in de levenswetenschappen en ook veel
belang hecht aan de kwaliteit van het onthaal. Dat alles vroeg
om een logo met warmere kleuren.
Op de gedrukte versie van hetzelfde logo zijn ook microscopische cellen te zien, naast opgestapelde petrischalen, zoals we
die terugvinden in de laboratoria microbiologie.
Kortom, een logo is altijd meerduidig en draagt diverse symbolische betekenissen in zich. Het staat iedereen dus vrij om
er zijn eigen interpretatie aan te geven, zolang onze instelling
maar een homogene grafische identiteit behoudt. [...]
Auteur : Dr Daniel Désir,
Medisch directeur van het UVC Brugmann
Bron : Osiris News
(nr 27, juni-augustus 2012)